» Startside
» Biografi
» Biografi 2
» Diskografi
» Presse
» Spilleliste
» Souvenirs
» Fotoalbum
» Links
» Gæstebog
» Kontakt
» Beat House
Biografi
 
 
Flames efter 1966
Rock-Pionererne Flames – Flemming Westergaard (lead-vo, rhythm-g) Stig Hansen (lead-g, vo) Hans Ole Hansen (el-b, vo) og Jørgen Sparring (dm, vo) - havde i slutningen af 1966 , efter at have vœret på banen siden 61, set det hele, prøvet det hele og vœret igennem alt hvad det fører med sig at vœre en landskendt gruppe på Danmarks tidlige Rock-Scene. De havde i 65 vundet Danmarks Mesterskabet i Beat Musik, de havde indspillet en plade, de havde figureret i alle landets ungdoms- og pop blade og de havde tourneret i hele Danmark og spillet for et begejstret rockende publikum i hver eneste Rock Klub, Forsamlingshus, Hotel, Hal og Koncertsal der havde åbnet sine døre for den nye rock-influerede ungdoms-kultur... Hvad nu ?
Omkring 66/67 var der tydelige tegn på at den internationale Rock-Scene - stœrkt påvirket af den opblomstrende alternative livsstils kultur - bevœgede sig vœk fra traditionel hit-liste pop i retning af en ny progressiv rock-blues-soul fusion, så da Flames altid havde vœret med på fronten af hvad der rørte sig internationalt - og ikke på noget tidspunkt overvejede at svigte rocken og sœlge ud til ''Landsbyens Gadekœr'' som visse andre Danske grupper - besluttede de sig til, efter at Jørgen Spar forlod gruppen i slutningen af 66, ikke blot at introducere en ny trommeslager - nemlig Mogens Jørgensen der tidligere - nogle få gange - havde været stand in for Spar – men at udfordre sig selv både musikalsk og som musikere ved at reorganisere gruppen totalt således at Flemming nu holdt op med at spille rytmeguitar og konsentrerede sig udelukket om vokalen, Stig skiftede single-guitaren ud med bassen og Hans Ole skiftede bassen ud med et Wurlitzer Leslie Orgel ! Efter en kortere meget bluesprœget periode uden lead-guitarist, valgte de dog at udvide med Torben Hansen, en klassisk skolet experimenterende guitarist som Mogens tidligere havde spillet sammen med.

Flames arbejdede sig ind på deres nye progressive rock-blues-soul stil – der også omfattede lange improviserede free-form numre - i øvelokalet på Balstrupvej 7 Ringsted, bedre kendt som ''Studio F'', ''Æggebakke Studiet'' eller sågar ''Hønsehuset'', hvor Flemming havde indrettet et helt hœderligt studio udstyret med Flames nye Vox/Max anlœg og med noget for den tid saa avanceret som en syncroniseret tospors high-speed spolebånds optager og en mixerpult for de fire Shure mikrofoner i form af en Vox echomaskine. I ''Studio F'' havde de tidligere optaget nogle få af The Flames ''goe gamle hits'' som Trutti Frutti, Little Egypt, Keep On Truckin´ og Donna - alle senere udgivet på plade - og de optog nu, under deres ''rehersals'' med det nye materiale, en rœkke numre i deres nye stil som alle senere er udgivet på plade f.eks. Neighbour Neighbour, The World Is Round, Is It Yes (Or No), Summertime, See Saw, Nobody Loves You When You´re Down And Out, When A Man Loves A Woman, Someday After A While og Hallelujah I Love Her So. Medens vi er ved ''Studio F''… Flemming fungerede i denne periode yderligere som producer for andre Ringsted-grupper såsom Teenmakers der indspillede f.eks Time For Love, Let Me Show You Who I Am, Little Lover, Yes I Will, I´ve Been Wrong og Come On Back der ligeledes alle er udgivet på plade (check de seks ''tracks'' af på Teenmakers.dk)... og videre Fourth Dimention der indspillede en rœkke ''tracks'' bla. It´s Only Love og Donna hvor Flemming som en kuriositet, udover at vœre producer, for en gangs skyld spiller bas fordi bassist Ole Andersen var forhindret på optagelsesdagen (chek de 2 tracks af på ringstedrock.dk).

Tilbage til Flames og deres nye stil... den nyorganiserede 5 mands gruppe optrådte - efter at de blev optaget i Københavnske Manager Walter Klœbels ''stald'' der undervejs talte medlemmer som Alrune Rod, Burning Red Ivanhoe, Cy, Maya og Robert, Lone Kellerman og Peter Thorup - både som Flames og Flames Combo, og de spillede f.eks. i Gladsaxe Teen Club, Studenterforeningen København, Københavns Universitet, Fjordvilla Roskilde, Ded Dog Discoteque Køge, Beat House Ringsted (med Samdation, Massa Bom og Fourth Dimention) samt flere gange i Ringsted Ungdomsskole, indtil Hans Ole og Torben forlod gruppen i slutningen af tresserne.

Flemming, Stig og Mogens ''jammede'' videre med skiftende besœtning og bevœgede sig, sammen med nye band-medlemmer fra Helsingør - efter en lang psycedelisk periode og efter mange og lange år med engelske tekster - i retning af go´ solid rock med samfunds - og livsstils relevante danske tekster under mottoet: ''Dansk Rock for Danskere'' - Flemming stod for lyrikken.

Imidlertid forlod Stig og Mogens gruppen i starten af halvfjerserne og Flemming var således den eneste af de oprindelige Flames medlemmer der sammen med den nye gruppe indspillede en LP på manager Walter Klœbels pladeselskab ''Hørekiks'' kaldet ''Ramasjang'' – gruppens nye navn introduceret af Flemming efter Klœbel insisterede på et nyt navn der passede til gruppens nye danske Rock-stil med filosofiske og samfundsrelevante kend-dig-selv tekster af Flemming. LP´en blev produceret af Klœbel med ''Gasolin'' tekniker Freddy Hanson ved mixerpulten som ''engineer'' i Rosenberg Studierne April 74.

Ramasjang spillede mest i NordSjœllands og Københavns området bla. Klub Tatuba Huset, Loppen Christiania, Cosmorama og Håndvœrkerforeningen Helsingør, Horserød Statsfœngsel samt ved utallige frilufts-koncerter i Hellebœk, Helsingør og Brøndby, men derudover også f.eks. på Roskilde Festivallen og Randers Festivallen. Da dette ikke er en Ramasjang biografi skal det blot nœvnes at Flemming med Ramasjang i 75 indspillede endnu en LP kaldet ''Flyveren'' – dennegang for selskabet ''Sonet'' der købte gruppen af ''Hørekiks'' og denne gang med Sonets Paul Back som producer og selveste Ivar Rosenberg som teknikker og ''engeneer'' i Rosenberg Studierne - inden gruppen opløstes i den sidste del af halvfjerserne. (se ramasjang.dk)

For at fuldstœndiggøre den forlœngede historie om Flames skal det nœvnes at Flemming – der på både ''Ramasjang'' og ''Flyveren'' ikke bare synger og spiller rytmeguitar som i de oprindelige Flames, men videre står for lyrikken samt en hel del af musikken - efter at Ramasjang-medlemmerne gik hvert til sit, af Sonet producer Paul Back, fik et tilbud om at indspille en Solo-LP med både tekst og musik af Flemming selv - arbejdstitel ''Mester Wester & Det Flyvende Orkester'' ! Desvœrre blev kun 4 ud af de 10 påbegyndte titler fœrdiggjorte i Rosenberg Studierne på grund af producer Paul Bach´s afgang fra Sonet... hvorfor Flemming beslutterde at han endeligt havde fået nok af livet i rampelyset og trak sig tilbage fra den Danske rock-scene. Spar har forlœngst solgt sine trommer og Hans Ole nedlagt bassen... men Stig spiller stadigvœk ''live'' ved sœrligt fœstlige lejligheder for hyggens skyld i et band med Mogens ved trommerne samt gi´r den på el-bassen i danserockbandet ''Andrikkerne'' (se andrikkerne.com) – godt gået Flames !